"Освіта не дає паростків у душі, якщо вона не проникає до значної глибини", - Піфагор.

Навчально-матеріальна база

Навчально-матеріальна база

Дидактичні вправи з використанням ІКТ
Математика
Російська мова
Інформатика
Природознавство


Навчальні програми для початкової школи:

Українська мова
Літературне читання
Математика
Російська мова
Природознавство
Фізична культура
Основи здоров`я
Трудове навчання
Образотворче мистецтво
Я у світі
Інформатика


Обладнання кабінету




Список літератури щодо теми самоосвітньої діяльності:

1.Бондар В.І. Дидактика. – К.: Либідь, 2005. 

2.Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід/Авт.- укладачі  О. Пометун, Л. Пироженко. – К.: А.П.Н., 2002.

3.Коваль Л.В. Сучасні навчальні технології в початковій школі: Навч. посіб. – Донецьк: Юго-Восток, 2009.

4.Комар О.А. Інтерактивна технологія в підготовці майбутніх вчителів початкової школи: теорія і практика. – Умань: ПП Жовтий, 2010.

5.Онопрієнко О.В. Управління проектною діяльністю молодших школярів // Навчання і виховання учнів 4 класу: Метод. посібник – К.: Почат. шк., 2005.

6.Освітні технології / За аг. Ред. О.М. Пєхоти. – К.: АСК, 2002.

7.Проекти в початковій школі. Тематика та розробки занять / Упоряд.  О. Онопрієнко, О.Кондратюк. – К.: Шк. Світ, 2007. 


8. Савченко О.Я. Дидактика початкової освіти: підручник. – К.:Грамота, 2012.



Картинки по запросу legoКартинки по запросу lego logo

Відкриваємо таємниці цеглинок LEGO

                                                
Мета: Вправляти дітей у вмінні розрізняти деталі за формою, кольором, кількістю штирів, формувати сенсорні основи сприйняття, розвивати візуальну пам'ять, дрібну моторику рук, уміння вирішувати проблемні ситуації
Матеріали та обладнання:  цеглинки LEGO 
Ключові слова: квадрат, прямокутник, колір, лічба, спостережливість
Хід вправи:
  Запросіть дітей сісти півколом на килимку. Розташуйте всередині кола набір цеглинок LEGO різних за формою та кольором. Продемонструйте дітям цеглинку 2х2 червоного кольору. Попросіть їх уважно подивитися на неї та підняти таку ж. Далі запропонуйте дітям закрити очі і спробувати знайти перед собою цеглинку схожу на ту, що вони щойно бачили, а саме, цеглинку 2х2.
Варіант 1:
Педагог звертається до дітей з наступними питаннями
Це така ж  цеглинка, яку я тримаю?
Чим наші цеглинки схожі, а чим відрізняються?
Якого кольору ваша цеглинка?
Спробуйте знайти предмети такого ж кольору у кімнаті? (Пригадайте, де такий колір зустрічається у природі? Чи є предмети такого самого кольору у вас вдома?)
Якої форми ваша цеглинка?
Чи ви можете знайти предмети такої самої форми у кімнаті? ( за вікном тощо)
Варіант 2:
Опишіть цеглинку, яку ви тримаєте в руці!
На яку геометричну фігуру схожа ваша цеглинка?  (поняття «квадрат»)
Покладіть вашу цеглинку поруч із цеглинкою сусіда справа (зліва).
Яку геометричну фігуру нагадують ці 2 разом? (поняття «прямокутник»)
А чи зможете ви тепер у наборі цеглинок всередині кола знайти 1 цеглинку, яка має таку саму форму  як ці 2 разом?
 Скільки цеглинок 2х2 можна поставити зверху на цеглинку 2x4? Перевірте це, використовуючи цеглинки 2х2 такого ж кольору як і ваша прямокутна цеглинка. Давайте спробуємо ще раз, використовуючицеглинки різних кольорів.
Чим відрізняється прямокутник від квадрата?
Подумайте, як можна назвати виступи на цеглинці? (вводимо поняття «штирі»)
Порахуйте штирі на квадратній цеглинці, а тепер – на прямокутній.
Скільки штирів всього разом на прямокутній і на квадратній цеглинках?


Запам’ятайко
Мета: Вправляти дітей у вмінні розрізняти деталі за формою, кольором, кількістю штирів, формувати вміння виконувати завдання відповідно до поставленої мети, вміння аналізувати задані умови та оцінювати результат своєї роботи, розвивати пам’ять і мислення
Матеріали та обладнання:  цеглинки LEGO, прищіпки
Ключові слова: форма, колір, відтворення, пам'ять, порівняння
Хід вправи:
Об’єднайте дітей у підгрупи (4-6 осіб) та запросіть сісти на килимку.(також можна не оьєднуючи в підгрупи запросити дітей сісти півколом на килимку)
Розташуйте в колі набір із різних за кольором і формою цеглинок. Запропонуйте дітям взяти по 1 прищіпці для одягу.
Педагог звертається до дітей:
Використовуючи прищіпки, візьміть 1 цеглинку зеленого кольору 2х4, 1 червоного  - 2х4, 1 жовтого  - 2х4 і 1 блакитного 2х2.
Розкладіть цеглинки зліва направо у такому ж порядку, у якому ви їх брали: спочатку цеглинку зеленого кольору 2х4, тоді червоного -  2х4, потім жовтого  - 2х4 і нарешті блакитного 2х2.
Потім педагог конструює модель використовуючи такі самі цеглинки і демонструє її дітям протягом певного часу:
Подивіться уважно, запам’ятайте і зробіть таку саму.
 (тим часом педагог ховає свою модель)
Після того, як діти побудували:
Порівняйте свою модель з моєю – вони однакові чи відрізняються? Чим саме? Якщо моделі відрізняються  - попросіть дітей ще раз уважно подивитися на вашу модель і сконструювати таку ж.
Пам'ятайте! Щоразу, коли Ви виконуєте такі вправи ускладнюйте моделі, додаючи нові цеглинки або змінюючи їхнє розташування у просторі.

Спритні рученята
Мета: Сприяти вправлянню дітей у розрізненні цеглинок LEGO  за кольором, розвивати спритність, координацію рухів, виховувати потребу у спільній роботі для досягнення однієї мети.
Матеріали та обладнання: цеглинки LEGO, прищіпки, чарівний мішечок
Ключові слова: робота в парі, швидкість, порівняння
Хід вправи:
 Підготуйте чарівний мішечок з цеглинками різними за кольором, але враховуючи, що кожного виду цеглинок має бути по дві. Запропонуйте дітям витягти по 1 цеглинці з мішечка. Включіть жваву музику і запропонуйте якнайшвидше знайти свого друга, у якого така ж сама цеглинка і взятися з ним за руку.
Об’єднавши таким чином дітей поясніть, що зараз вони будуть працювати в парі.
Розташуйте в колі набір із різних за кольором і формою цеглинок.
Запропонуйте дітям взяти по 1 прищіпці.
Педагог звертається до дітей:
Використовуючи прищіпки, вам  буде необхідно за відведений час зібрати якомога більше цеглинок зеленого кольору 2х2. Та пара, яка збере найбільшу кількість цеглинок – виграє.
Після  того як усі цеглинки зелного кольору зібрано, педагог звертається з наступним питанням до дітей:
Як ми можемо визначити, яка пара зібрала найбільше цеглинок? (побудувати башточки, викласти змійку, доріжку, порахувати)

Квітуча галявина
Мета: Розвивати спритність, увагу, координацію рухів, активність, інтерес до участі в грі; збагачувати руховий досвід.
Матеріали та обладнання:  цеглинки LEGO, кошики
Ключові слова: швидкість, орієнтація, рухлива гра, колір знання про оточуюче
Хід вправи:
Розкладіть цеглинки різні за кольором та формою на підлозі.
Роздайте дітям кошики і скажіть, що зараз ви відправитеся на галявину, де квітне багато яскравих квітів  і вам треба буде зібрати чудовий букет. Для цього необхідно тримати кошик у лівій руці, а квіти збирати правою рукою.
По команді «почали» діти збирають цеглинки-квіти правою рукою у свої кошики (завдання можна супроводжувати музикою). У кінці можна запропонувати дітям назвати кольори квітів, які вони зібрали у кошик.
Розширення:
1) Запрпонуйте дітям розставити цеглинки-квіти у вази, розсортувавши їх за кольорами або
2) Запропонуйте дітям відібрати окремо  маленькі та великі цеглинки-квіти або
3) Запропонуйте дітям пригадати назви квітів, які можуть бути такого ж кольору як зібрані ними цеглинки
Побудуй і опиши
Мета: Розвивати вміння конструювати моделі з обмеженої кількості цеглинок.
Спонукати до опису власної моделі. Сприяти розвитку творчої уяви, фантазії.
Матеріали та обладнання:  цеглинки LEGO 
Ключові слова: уява, опис-розповідь
Хід вправи:
Об’єднайте дітей у підгрупи (4-6 осіб) та запросіть сісти на килимку. Розташуйте в колі для кожної підгрупи набір із різних за кольором та формою цеглинок. Попросіть дітей вибрати будь-які (6-9) цеглинок. Запропонуйте кожній дитині вибрати 6-9 цеглинок і побудувати/сконструювати що-небудь виключно з цієї кількості цеглинок.
Педагог звертається до дітей:
Що ви побудували? Чи є у цієї моделі якесь ім’я?
Чи ця модель може рухатися?
А ця модель може говорити? Що ще вона може робити? Які функції вона може виконувати?

Весела команда
Мета: Розвивати креативне мислення, конструктивні здібності; спонукати до опису-розповідіn моделі; виховувати бажання працювати в колективі; виховувати терплячість під час виконання завдання та закладати основи для розвитку механізму саморегуляції та самоконтролю; удосконалювати моторику, координацію рухів
Матеріали та обладнання: цеглинки LEGO 
Ключові слова: команда, уява, опис, координація рухів
Хід вправи:
Об’єднайте дітей у підгрупи (4-6 осіб) та запросіть сісти на килимку. Розташуйте всередині кола цеглинки різні за формою та кольором.
Поясніть дітям, що вони працюватимуть по черзі один за одним. Завдання полягатиме в наступному – перша дитина бере обома руками 2 цеглинки і з’єднує їх, потім наступна дитина бере обома руками 2 цеглинки і приєднує їх до попередньої моделі і так до тих пір, доки остання дитина не приєднає цеглинки. Запропонуйте дітям описати те, що ви вони побудували.

Маленькі фантазери
Мета: Розвивати мовленнєву ініціативу, образне мислення, творчу уяву, зв’язне мовлення, стимулювати креативність дітей, розвивати дрібну моторику рук, уміння вирішувати проблемні ситуації.
Матеріали та обладнання:  цеглинки LEGO 
Ключові слова: творча уява, мова
Хід вправи:
Запросіть дітей сісти півколом на килимку. Розташуйте всередині кола цеглинки різні за формою та кольором.
Заздалегідь побудуйте героя і почніть розповідати дітям якусь історію або казку про нього. Закінчіть Вашу розповідь якоюсь проблемною ситуацією.
Запропонуйте дітям але без закінчення. По закінченню побудови моделі попросіть дітей спробувати придумати закінчення історії. Дайте можливість кожній дитині висловити своє закінчення історії.
Після цього спробувати придумати продовження та кінець цієї розповіді,казки. Запропонуйте дітям їх добудувати кінець історії, який вони озвучили.
Виклади форми слів
Мета: вчити дітей: визначати послідовність звуків у словах;робити звуковий аналіз слів, виховувати спостережливість, увагу та самостійність, розвивати конструктивні дії.
Обладнання:  цеглинки LEGO, картки з словами
Ключові слова: викладання, читання
Хід вправи:
Запросіть дітей сісти півколом на підлозі. Розташуйте всередині кола цеглинки різні за формою та кольором.
Заздалегідь підготуйте карточки зі словами надруковані великим жирним шрифтом (н-д: КІТ, МИША, ЛІС і т.д.)
Попросіть дітей викласти з цеглинок форми надрукованих слів. Для дітей старшої вікової групи, які вже уміють читати можна запропонувати спочатку прочитати надруковані слова, а потім їх викласти.


Веселі черв’ячки
Мета: вправляти у виконанні завдань з урахуванням обов’язкової умови, розвивати логічне мислення та вміння працювати разом, узгоджувати свої дії з діями товаришів; розвивати дрібну моторику рук
Матеріал та обладнання:  цеглинки LEGO, пластини, цеглинки з «очима»
Ключові слова: робота в парах, форма, колір
Хід вправи:
Об’єднайте дітей  у пари. Запропонуйте кожній парі по пластині і по набору цеглинок різних за формою і кольором, а також по цеглинці з «очима».
Педагог звертається до дітей:
Розташуйте цеглинку з «очима» посередині пластини
По черзі викладаючи цеглинки на пластину збудуйте черв’ячка, але пам’ятайте, що підряд можна ставити цеглинки лише або такої самої форми або такого самого кольору.
Кольорова розвага
Мета: Розвивати вміння порівнювати, узагальнювати; удосконалювати вміння рахувати,  співвідносити кількість з відповідною цифрою; розвивати увагу, мислення; виховувати самостійність, наполегливість, зосередженість
Матеріал та обладнання:  моделі з цеглинок LEGO відповідно до кількості дітей у групі, картки із зображенням цеглинок та відповідної цифри
Ключові слова: кількість, порівняння, висота
Хід вправи:
Заздалегідь підготуйте картки, де буде вказано кількість цеглинок певних кольорів
Запропонуйте дітям створити моделі з 10 цеглинок і виставити їх на столі. Педагог звертається до дітей:
Варіант 1
Виберіть 3 картки і знайдіть модель (-і), яка (-і) містять таку ж кількість цеглинок певного кольору, як вказано на картках, покладіть їх біля цих моделей.
Після того, як завдання виконане, дорослий разом з дітьми перевіряють чи вірно розкладені картки.
Варіант 2
Виберіть будь-яку картку і побудуйте споруду, в якій буде використана така ж кількість цеглинок певного кольору, як і вказано на картці.
Чудові візерунки
Мета: закріпити знання про колір, форму цеглинок, познайомити дітей з поняттям «візерунок», управляти у викладанні римованих візерунків.
Розвивати зорову память, спостережливість, вміння орієнтуватися на площині.
Виховувати естетичний смак та вміння отримувати насолоду від виконання проблемних завдань
Матеріали та обладнання:  цеглинки LEGO, пластини, картки з візерунками
Ключові слова: послідовність, зліва-направо, згори-донизу
Хід вправи:
Запросіть дітей сісти півколом на килимку. Підготуйте базову пластину і цеглинки 2-х кольорів.
Викладіть послідовність з цеглинок зліва направо, чергуючи 2 кольори.
Продемонструйте візерунок дітям.
Запропонуйте дітям відтворити візерунок і продовжити його. Візерунок можна варіювати,  використовуючи більш ніж 2 кольори, різні цеглинки за формою.
 Попросіть дітей відтворити такий же візерунок, але не зліва направо, а згори донизу.
Розширення:
Підготуйте картки із зображенням римованих візерунків з цеглинок.
Запропонуйте кожній дитині вибрати собі картку.
Попросіть дітей відтворити візерунок зображений на картці і продовжити його.
1)    Запитайте дітей, з якого боку вони починали викладати візерунок (справа, зліва)
2)    Чи вам вдалося продовжити візерунок самостійно?
Розширення 2
Продемонструйте дітям римований візерунок, який ви склали і накрийте його «чарівним серветкою».
Запросіть дітей вибрати з цеглинок, які знаходяться в колі ті, які вони бачили на візерунку.
Потім продемонструйте їм свій візерунок і порівняйте чим вони схожі, а чим відрізняються.
Виконайте цю вправу декілька разів змінюючи візерунок.
Розширення 3
Продемонструйте дітям римований візерунок, який ви склали і накрийте його «чарівною серветкою».
Заберіть (додайте) одну цеглинку і покажіть цей візерунок ще раз дітям
Запитайте дітей, що змінилося у візерунку?
Запрпонуйте дітям знайти таку ж цеглинку серед цеглинок, які розкладені на килимку.
Веселі фігурки
Мета: Закріпити знання дітей про геометричні фігури.
Вправляти у співставленні геометричних фігур з формами реальних предметів
Розвивати спритність, увагу, координацію рухів.
Виховувати інтерес до рухової діяльності зцеглинками.
Матеріали та обладнання:  цеглинки LEGO 
Ключові слова: трикутник, прямокутник, ромб, квадрат, увага, рух
Хід вправи:
Запросіть дітей викласти великі геометричні фігури (трикутник, прямокутник, ромб, квадрат) на підлозі чи килимку використовуючи цеглинки. Попросіть дітей назвати фігуру, яку вони виклали. Запропонуйте знайти в приміщенні предемети, що схожі на геометричну фігуру, яку вони виклали (педагог називає фігури по черзі).
Гра на уважність:
Ви називаєте фігуру, а дитина, яка її виклала, повинна виконати певну дію (встрибнути всередину фігури на одній нозі, двома ногами; присісти всередині; обійти навколо тощо).
Кмітливі дітлахи
Мета: Вправляти дітей у розрізненні цеглинок LEGO за кольором, формою, формувати навички чіткого виконання словесної інструкції.
Розвивати просторову орієнтацію, увагу.
Виховувати вміння координувати свої рухи з рухами однолітків.
Матеріали та обладнання:  цеглинки LEGO 
Ключові слова: колір, увага, рух, спритність.
Хід вправи:
Розкладіть декілька цеглинок різних за кольором та формою на підлозі по всій кімнаті
Попросіть дітей виконати наступні дії:
·         Присісти біля червоної цеглинки 2х2;
·         Підняти правою (лівою) рукою зелену цеглинку 2х2;
·         Присісти біля синьої цеглинки 2х4;
·         Наступити правою (лівою)  ногою на оранжеву цеглинку 2х2;
Вправу можна ускладнювати, пропонуючи дитині виконати декілька дій підряд:
·         Перескочити через зелену цеглинку 2х2, потім підійняти її лівою рукою.
Кольорові перегони
Мета: Вправляти дітей у розрізненні цеглинок LEGO  за кольором.
Вчити працювати в команді, розвивати спритність, швидкість.
Виховувати почуття радості після закінчення роботи, отримувати хадоволення від спільної гри.
Матеріали та обладнання:  цеглинки LEGO, 4 коробочки, 4 прищіпки, 4 ложки, 4 мішечки
Ключові слова: кольори, кмітливість, команда, швидкість
Хід вправи:
Варіант 1
Розташуйте велику кількість цеглинок різного кольору(зеленого, синього, червоного, жовтого) серед кімнати. Впевніться, що цеглинок кожного кольору – порівну.
Поділіть дітей відповідно до кольору на 4 команди. Розташуйте перед кожною командою коробку, куди вони зможуть складати цеглинки.
За командою дорослого кожна дитина підбігає до цеглинок, бере 1 цеглинку кольору своєї команди, повертається назад до своєї команди, кладе цеглинку у коробку та передає естафету наступному гравцеві. Гра продовжується до тих пір, доки якась команда першою не збере свої цеглинки.
Варіант 2
Розташуйте велику кількість цеглинок різного кольору (зеленого, синього, червоного, жовтого) серед кімнати. Роздайте кожній команді по мішечку і прищіпці для одягу.
За командою дорослого діти по черзі підбігають до цеглинок, беруть прищіпкою цеглинку кольору своєї команди, кладуть у мішечок, повертаються назад та передають мішечок та прищіпку  наступному гравцеві.
Варіант 3
Розташуйте велику кількість цеглинок різного кольору (зеленого, синього, червоного, жовтого) серед кімнати. Роздайте кожній команді по ложці. За командою дорослого діти по черзі підбігають до цеглинок, беруть 1 цеглинку кольору своєї команди, кладуть її на ложку, повертаються назад, намагаючись не впустити цеглинку на підлогу, кладуть цеглинку у коробку та передають естафету наступному гравцеві. У разі падіння цеглинки гравець повертається до команди без неї і стає у кінець шеренги.
Уважний світлофор
Мета: Удосконалювати навички основних рухів; формувати вміння дотримуватись правил гри.
Розвивати координацію рухів, спритність, увагу, вміння орієнтуватися в просторі.
Матеріали та обладнання:  цеглинки LEGO , музичний запис
Ключові слова: рухлива гра, кольори, увага
Хід вправи:
Варіант 1
Візьміть 3 цеглинки (жовтого, зеленого, червоного кольору) та станьте навпроти дітей.
Піднімаєте зелену цеглинку – діти можуть рухатися, бігати, стрибати.
Піднімаєте жовту цеглинку – діти повинні уповільнити рух.
Піднімаєте червону цеглинку – діти повинні залишатись на місці.
Варіант 2
Запропонуйте дітям вибрати по одній цеглинці будь-якого кольору. По черзі піднімайте цеглинки певних кольорів. Діти, у яких цеглинки того ж кольору як і вас у руці, можуть рухатися, а кого інші- стоять на місці. Дорослий може запросити виконати роль ведучого когось із дітей.
Варіант 3
Визначте місце зупинок для різних кольорів поклавши цеглинку певного кольору. Під веселу музику діти рухаються по кімнаті. По закінченню музики вони повинні зібратися біля цеглинки свого кольору.

                                        Картинки по запросу lego

2 коментарі:

  1. Алла Іванівна Краснікова30 листопада 2016 р. о 21:42

    Олено Миколаївно, Ви глибоко знаєте свою тему. Дякую за роботу. Я ціную Вашу працю та досвід.

    ВідповістиВидалити