Анотація
досвіду роботи
Тема – «Організація
проектної діяльності учнів»
Мета – дослідження
теоретичних основ і особливостей організації проектної діяльності та ефективність втілення методу проектів у навчально-виховний процес початкової школи.
Загальна
гіпотеза полягає в тому, що впровадження проектних технологій
підвищує рівень засвоєння навчального матеріалу учнями, забезпечує керування
індивідуальною діяльністю школярів та активізує їх пізнавальну діяльність,
підвищує ефективність навчально-виховного процесу.
Термін
роботи: з 2010 року.
Використання
проектної технології
в
початковій школі
Якщо вчити дітей як вчора, то ми позбавимо їх «завтра».
Дж.Дьюї
Проектна діяльність – нині одна з найперспективніших
складових освітнього процесу, тому що створює умови творчого саморозвитку та
самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції: полікультурні,
мовленнєві, інформаційні та соціальні.
Підвищення мотивації навчання, створення позитивної атмосфери, розвиток
критичного мислення, орієнтування в
інформаційному просторі, застосування знань на практиці відбувається завдяки проектній діяльності.
Ідея включення проектної діяльності в освітній процес
була запропонована американським педагогом і філософом Джоном Дьюї більше
століття тому. У вітчизняній педагогіці актуальність цієї проблеми вивчали А.С. Макаренко, В.О. Сухомлинський, О.В. Онопрієнко.
Саме слово “проект” у перекладі з латинської мови означає
“кинутий уперед, задум, план” тощо.
Велику перевагу
проектної діяльності я бачу в особистісно значущих вміннях, які набувають учні, а саме:
- планувати свою
роботу, попередньо прораховуючи можливі результати;
- використовувати
багато джерел інформації;
- самостійно
збирати і накопичувати матеріал;
- аналізувати,
співставляти факти, аргументувати свою думку;
- приймати
рішення;
- установлювати
соціальні контакти (розподіляти обов’язки, взаємодіяти один з одним);
- створювати
“кінцевий продукт” — матеріальний носій проектної діяльності (доповідь,
реферат, фільм, календар, журнал, проспект, сценарій);
- представляти власний та колективний продукт перед аудиторією;
- оцінювати себе
та інших.
Використання цього методу змінює мою роль, як вчителя, на уроці. Я становлюся координатором, консультантом, а учні – активними розробниками та виконавцями задуму.
Цей метод не є
альтернативою класно-урочної системи,
натомість – це додатковий засіб, що підвищує якість навчання, розвиває
пізнавальну сферу та
особистісні якості молодших школярів.
Головною
метою методу проектів
є не отримання високої
оцінки, а досягнення позитивного
результату в розв’язанні
певної проблеми.
Систематичне використання проектної технології на уроках призводить до
того, що мої учні поступово опановують
її не тільки як навчальну технологію, вміють вчитися, збирати, обробляти та аналізувати
інформацію, критично мислити, робити висновки, оцінювати власну роботу та здійснювати взаємооцінювання, але й, що є найважливішим,можуть використовувати метод проектів для організації та планування своєї діяльності у подальшому житті. Отже, проектна технологія допомагає формувати ключові компетентності школярів та готує їх до вирішення життєвих проблем.
Уміння користуватися проектною технологією, на мою думку,
є показником високої кваліфікації вчителя, його інноваційного мислення,
орієнтації на особистісний розвиток дитини. Я, як учитель, маю не тільки добре
знати свій навчальний предмет, а й бути обізнаною в інших галузях науки. Повинна знати своїх
учнів, їхні можливості, інтереси, бажання; маю бути комунікабельним педагогом,
толерантним і, найголовніше, — творчим.
Типи проектів
В
основу типології проектів можна покласти різні ознаки. Наприклад, залежно від кількості учасників, проекти можуть
бути індивідуальними, груповими (2–6 осіб), колективними; залежно від часу, витраченого на реалізацію,
проекти можуть бути короткотривалими (1–3 уроки), середньої тривалості (до
місяця), довготривалими (кілька місяців). За тематичною спрямованістю проекти бувають дуже різноманітними: мовні,
екологічні, етнографічні, країнознавчі, з прав людини, соціологічні тощо.
Не завжди легко визначити тип проекту за
тематичною спрямованістю, адже більшість із них за своєю сутністю є
міждисциплінарними.
Частіше
тип проекту визначається за характером
діяльності, що в ньому є провідною. Основні типи проектів: дослідницькі,
інформаційні, творчі, ігрові, практичні (практично орієнтовані).
Структура проекту
Проект
– це індивідуальна, частіше групова або колективна діяльність школярів, яка
спрямована на створення певного унікального кінцевого продукту.
Проект розглядають як "п’ять П":
Проект розглядають як "п’ять П":
- планування;
- пошук інформації;
- продукт;
- презентація.
Шостим "П" проекту стає його портфоліо, тобто папка, у яку зібрані всі робочі
матеріали (чернетки, плани, звіти тощо).
Робота над проектом організовується в кілька етапів:
1 етап – ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ.
Повідомляється тема, форма проекту, завдання, план роботи. Усе це обговорюється в класі, учні вносять свої пропозиції. Проект може
стати діяльністю всього класу, наприклад
– видання класного журналу, або
утворюється 4 – 6 груп і кожна з них готує свій варіант проекту,
приміром, плакат про спорт, екологічну
листівку.
2 етап – ПІДГОТОВЧИЙ.
Відбувається
збір матеріалу, тобто звичайна
робота з вивчення
навчального матеріалу, із тренувальними
вправами, з високим ступенем
зацікавленості. Часто це
пізнавальна робота.
3 етап – ПРОЕКТНА РОБОТА.
Починається
проектування «макета», опрацювання
зібраної інформації, її
коригування. На цьому етапі
учні звертаються до
довідників, словників, а також до
вчителя для одержання
додаткової інформації.
4
етап – ОФОРМЛЮВАЛЬНИЙ.
На цьому
етапі відбувається остаточне
оформлення об’єкта, малювання,
розфарбовування або друкування (після уроків
чи вдома).
5 етап – ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПРОЕКТУ.
Завершальний
урок з теми, на
якому кожна група
представляє продукт своєї
діяльності ( альбом, плакат, журнал, книгу, газету ), розповідає про
нього, захищає свою ідею, зміст, відповідає на запитання
« опонентів». Відбувається презентація та захист проектів.
6 етап – ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
Це аналіз
виконаної роботи, виявлення
її переваг і
недоліків, труднощів, само-
і взаємооцінювання результатів, визначення побажань
і планів на
майбутнє.
У проектній діяльності
використовується як зовнішнє
оцінювання (вчитель, учні),
так і самооцінювання (перевага надається самооцінюванню).
Критеріїв оцінювання
в проектній діяльності
не існує. Вони розробляються спільно
всіма учасниками проекту. Їх має
бути небагато.
Технологія проектного навчання
№
|
Етапи роботи над проектом
|
Зміст діяльності учнів
|
Зміст діяльності вчителя
|
1.
|
Підготовчий етап. Визначення теми і
мети проекту
|
Обговорення теми. Добір інформації
|
Представлення теми, мотивація,
допомога у постановці та розподілі.
|
2.
|
Планування:
• визначення джерел, засобів збору,
методів аналізу інформації;
• вибір засобів представлення
результатів;
• вироблення критеріїв оцінки
результату і процесу
|
Формування завдання й вироблення
плану
дій
|
Корегування, пропозиція ідеї,
висування пропозиції
|
3.
|
Збір матеріалів (робота з
літературою, спостереження, анкетування, експеримент)
|
Добір інформації
|
Спостереження, спрямування діяльності
учнів
|
4.
|
Аналіз
Узагальнення зібраних матеріалів,
формування висновків
|
Аналіз інформації, відбір
найістотнішого
|
Спостереження, корекція, порада.
|
5.
|
Подання й оцінювання
результатів
(усний та письмовий звіт,
оцінювання результатів та
процесу дослідження)
|
Участь у колективному обговоренні
результатів проекту та процесу роботи над ним. Оцінювання зусиль,
використаних можливостей, творчого підходу
|
Участь у колективному обговоренні,
оцінюванні результатів проекту та процесу роботи над ним
|
6.
|
Презентація проекту Публічний захист
проекту (літературний вечір, відеофільм, виставка, альбом тощо)
|
Представлення, захист проекту
|
Допомога учням у презентації проекту
|
Зразок структури проекту
1. Титульна сторінка (назва навчального
закладу, клас, автор, назва проекту, науковий керівник, місце видання, рік).
2. Зміст (перелік складових проекту).
3..Стисла анотація.
4. Епіграф.
5. Вступ.
6. Основна частина (розділи, параграфи,
якщо є).
7. Висновки.
8. Перелік використаних джерел.
9. Додатки (фото -, відеоматеріали,
таблиці, малюнки, схеми).
Зразок паспорту проектної діяльності
Назва проекту__________________________________________________
Автори проекту_________________________________________________
Склад проектної
групи___________________________________________
Навчальний рік_________________________________________________
Клас__________________________________________________________
Учитель класу__________________________________________________
Науковий керівник проекту________________________________________
Консультанти___________________________________________________
Короткий опис
(анотація) проекту.
Жанр проекту: •
альбом • стенд
• реферат • фільм
• буклет • виставка • інше
Трансформований зміст діяльності педагога в умовах впровадження проектної технології
№
п/ п
|
Етапи роботи над проектом
|
Зміст діяльності учнів
|
Функції вчителя
|
1.
|
Підготовка до
проектування. Визначення теми, мети та завдань проекту
|
Обговорення предмета з учителем, пошук необхідної додаткової інформації, визначення мети та завдань |
1. Заява задуму.
2. Характеристика методу проектів.
3. Знайомство зі змістом проекту.
4. Мотивація пошуку.
5. Допомога в постановці завдань.
|
2.
|
Планування |
1. Вироблення плану дій:
• визначення джерел інформації;
• вибір способів збору інформації;
• вибір методів аналізу інформації;
• вибір засобів презентації результатів;
• формування уявлень про бажані результати (форма
звіту);
• встановлення критеріїв оцінки результату і процесу;
• планування процедур;
• розподіл завдань між членами проекту.
2. Планування завдань.
|
1. Висловлення припущень.
2. Висунення пропозицій, ідей.
3. Корекція плану та завдань.
|
3.
|
Дослідження
|
•Збір інформації.
•Вирішення проміжних завдань.
•Спостереження за об'єктами.
• Проведення експериментів.
• Анкетування.
• Робота з літературою
|
1. Спостереження за роботою учнів.
2. Непряме керування діяльністю (поради, консультації
тощо).
|
4.
|
Результати
|
1. Аналіз інформації.
2. Формулювання висновків.
|
1. Корекція підсумкових матеріалів.
2. Спостереження за ходом обробки результатів
і аналізу інформації.
|
5.
|
Оформлення звіту
|
1. Показ результатів у формі:
• усного звіту;
• звіту з демонстрацією матеріалів;
• письмового звіту.
2. Колективне обговорення
|
1. Сприйняття звіту.
2. Постановка доцільних запитань (у ролі рядового
учасника).
|
6.
|
Оцінка результатів процесу
|
1. Колективне обговорення.
2. Самооцінка результатів і процесу дослідження за
встановленими критеріями
|
Оцінка зусиль учнів, їх креативності, якості
використання джерел, невикористаних можливостей, творчого потенціалу, якості
звіту.
|
Проектна діяльність учнів
Скажи мені - і я забуду,
покажи мені - і я запам'ятаю,
дай мені зробити - і я зрозумію. (Конфуцій)
Перші кроки
Вчимося працювати в групах
Захист проекту
Проект з природознавства "Будьмо знайомі!" з історії назв тварин та рослин
Проект з предмету "Я у світі" - "Хобі моєї родини"
Міні-проект "Виявлення пилу в повітрі та встановлення джерел його забруднення"
Проект "Краматорськ - місто майбутнього"
Проект "Первоцвіти - перші посмішки весни!"
Виступ учнів 4-В класу "Бережіть первоцвіти - красу рідного краю!" перед учнями початкової ланки своєї школи.
Океани Землі. Охорона природи океанів.
Мета проекту:
-
формувати уявлення про океани, особливості їх рослинного і тваринного світу; про значення океанів в
житті людини та в природі;
- ознайомити з
найглобальнішими екологічними катастрофами в
океанах; причинами їх виникнення
і впливом на оточуюче середовище;
-
удосконалювати вміння працювати в
групах, спостерігати,
порівнювати, робити висновки;
-
розвивати навички роботи з картою;
розвивати мовлення, вміння
користуватися додатковою
літературою, різними мультимедійними засобами;
- виховувати бажання оберігати природу.
Предмет: Я і Україна. Природознавство. 4 клас.
Тип проекту: інформаційний,
дослідницький, екологічний.
Характер дослідницької діяльності:
груповий.
Термін виконання: 3 тижні.
Продукт: комп`ютерна презентація.
Обладнання : глобус, фізична
карта, проектор або комп`ютер, ілюстрації
із зображенням життя океанів.
Хід роботи над проектом
I етап.
1 урок. Запуск проекту.
Учитель.Ви бачили, як зображено поверхню Землі на карті та
глобусі. І, звичайно, помітили, що більша частина розфарбовано синім кольором. Це
недарма. 3\4 нашої планети займає вода. Я пропоную вам підготувати самостійно
матеріал, який дасть нам змогу дізнатися про океани Землі, їх життя, значення
та вплив на людину, побачити екологічні проблеми океанів та знайти шляхи
порятунку.
Я пропоную назвати наш проект
«Океани Землі. Охорона природи океанів».
1. Розподіл дітей на групи,
враховуючи їхні інтереси та захоплення.
І група «Океанологи»
Питання: Океани
Землі. Природа океанів.
МЕТА:
ознайомлення з природою океанів, значенням їх для людини.
ІІ група «Екологи»
Питання: Океани
потребують охорони.
МЕТА: охарактеризувати
екологічні проблеми океанів, з`ясувати як впливає
діяльність людини на стан океанів.
ІІІ група «Науковці-винахідники»
Питання: Шляхи
порятунку океанів
МЕТА:
знайти засоби очищення океанів від забруднень.
2. Ознайомлення з темою
колективної роботи.
3. Проведення інструктажів.
Визначаються шляхи виконання завдань, пошуку
інформації, корегується робота в групах, надається допомога у виборі
літератури, перевіряється відповідність знайденої інформації заданій темі.
II етап. Позаурочний час.
Дослідницька робота.
1.
Самостійна робота учасників проекту над індивідуальними та груповими
дослідженнями.
2. Створення
творчих робіт учнів за темами «Океани Землі. Природа океанів», «Океани
потребують охорони», «Шляхи порятунку океанів».
3. Обговорення отриманих даних у групах.
Оформлення творчого звіту у вигляді виступу, комп`ютерної
презентації.
III етап. Захист проекту.
І. Організація та мотивація.
Вчитель розкручує глобус.
- Який колір переважає на карті півкуль? Що ним
позначають?
ІІ. Повідомлення теми і завдань
уроку
Учитель. Світовий океан складається з чотирьох океанів:
Тихого, Атлантичного, Індійського та Північного Льодовитого.
Три чверті поверхні Землі покрито океанами і
морями. Це джерела їжі й енергії. Дороги для транспорту, місця відпочинку і
туризму.
Усі океани сполучаються між собою, отже, вода може
вільно перетікати з одного океану в інший.
Океани дають чимало кисню, яким ми дихаємо. З дна
морів та океанів добувають нафту, газ, олово, залізні та мідні руди.
Вода в океані дуже солона, тому що в ній міститься
багато повареної солі ( в одному літрі води близько 35 грамів солі).
Океани – це дім для багатьох видів рослин і
тварин.
-
Щоб краще дізнатися про океани, їх природу, проблеми та
знайти
шляхи порятунку Світового океану, сьогодні на уроці ми проведемо наукову
конференцію.
ІІІ.
Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
1.
Виступ І групи.
Учитель. Жак Ів Кусто сказав: «Океан – колиска життя на
Землі й найбільша загадка людства». До обговорення запрошуються океанологи.
ТИХИЙ ОКЕАН
1 учень. (Робота з картою. У ході розповіді таблички з назвами океанів діти закріплюють
на карті)
Тихий, або Великий, океан – найбільший і
найглибший, займає третину поверхні Землі, площею 179 679 000 кв.км.
Тихий океан простягається від Арктики на півночі, через тропіки до Антарктиди
на півдні та від берегів Азії й Австралії
на заході до узбережжя Америки на сході. На території Тихого океану могли б
розміститися усі материки.
Середня глибина – 4082 м , найглибше місце в
океані – це океанічна западина – Маріанський жолоб: його глибина становить 11 022 м .
2 учень. Чи знаєте ви, чому океан
має таку назву?
Тихим він
був названий Фернандом Магелланом під час кругосвітньої подорожі. За чотири
місяці плавання моряків не турбували ні бурі, ні шторми. Весь час світило
сонце, і легкий вітерець підіймав маленькі бурунці хвиль. Ось чому цей великий
океан планети Магеллан назвав Тихим, хоча насправді він часто буває грізним і
бурхливим.
3
учень. (Демонстрація слайдів) Цікавий тваринний світ океану.
Тут можна зустріти гігантського японського краба, рибу-папугу, яка має
дзьобоподібний рот, пристосований відкушувати кусочки коралів; черепах,
морських змій, дельфінів, акул, китів, моржів,
тюленів, чисельну кількість видів риб.
Японський краб
Риба-папуга
Морська змія
4 учень. Серед рослин Тихого океану ми можемо зустріти мангрові зарості, саргаси, каулерпи, галімеди, ламінарії та багато інших.
Атлантичний океан
1 учень. Атлантичний океан другий
за величиною, середня глибина 3
963 м , найбільша глибина – 9 219 м , площа –
93 363 000 кв. км. За міфологічними уявленнями, за Середземним морем
знаходився край Землі. Велетень Атлант підтримував своїми плечима небо, щоб
воно не впало на Землю. Звідси, мабуть, і пішла назва океану .
2 учень. Води Атлантичного океану
багаті на різні живі організми. Мешканцями океану є найбільші з тварин – синій
кит, морські котики, зелена черепаха, різноманітні риби, омари, кальмари тощо.
3 учень. В глибині Атлантичного
океану зустрічаються бурі та червоні
водорості: алярії, десмарестії, зостери.
Індійський океан
1 учень. Індійський океан – третій
за величиною на земній кулі. Вважається найтеплішим океаном. Середня глибина – 3 923 м , площа –
74 911 000 кв. км. Найглибше місце - Яванський жолоб, глибина якого
7 450 м. Назва походить від імені країни Індії.
2 учень. (Демонстрація слайдів) Океан багатий на
тваринний світ. Чарівна краса коралових рифів Індійського океану приваблює
велику кількість туристів, які завдають шкоди рифам, відламуючи шматочки
коралів собі на пам'ять . Тут також можна зустріти гігантських черепах,
морських змій, синіх китів, кашалотів, морських слонів, тюленів, скатів,
восьминогів, дельфінів, найбільшого хижака – велику білу акулу. Довжина її тіла
– 6 м , а
величезні гострі зуби сягають 6
см . Цих тварин люди знищують. Тому білі акули
перебувають під охороною.
Восьминіг
3 учень. Завдяки сприятливим умовам, в Індійському океані налічується велика кількість водоростей. Тут і мангрові зарості, і ламінарії, і фукуси, і макроцистиси, і синьо-зелені водорості. |
Північний Льодовитий океан
1 учень. Північний Льодовитий
океан – найменший за площею та
найхолодніший , покритий кригою більшу частину року. Товщина криги досягає
місцями 1,5 км .
Це єдиний океан, який з усіх боків оточений сушею. Його площа –
12 173 000 кв. км, середня глибина – 1 225 м , а
максимальна – 5 449 м. В океані дуже багато айсбергів – льодяних гір, які
можуть бути різного кольору: білого, зеленкувато-блакитного і навіть
чорного. Вони бувають різними за
розмірами і можуть тягнутися на сотні кілометрів. Для мандрівників вони
загрожують небезпекою.
2 учень. Налічується 150 видів
риб, серед них оселедець, тріскові, лососеві, камбалові та багато інших
промислових риб. Чайки, баклани та велика кількість інших птахів влаштовують на скелях «пташині базари». Тут мешкають тюлені, моржі,
білі ведмеді.
3 учень. Суворі кліматичні умови
визначають бідність в океані рослинного і тваринного світу. Найбільш поширені
ламінарії – великі бурі водорості, які ростуть зі швидкістю до 60 см на день.
Ламінарії
2. Тест – контроль. Взаємоперевірка.
- Підкреслить найбільший океан Землі. (Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський
океан, Північний Льодовитий океан).
- Який океан найтепліший? (Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський океан, Північний Льодовитий
океан).
- Що ви можете сказати про розміри найхолоднішого
океану? Назвіть його. (Тихий океан,
Атлантичний океан, Індійський океан, Північний Льодовитий океан).
- Який океан розташований між Африкою та
Австралією? (Тихий океан, Атлантичний
океан, Індійський океан, Північний Льодовитий океан).
- Який океан названий на честь міфічного героя? (Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський
океан, Північний Льодовитий океан).
- Який океан спростовує свою назву? (Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський
океан, Північний Льодовитий океан).
3. Виступ ІІ групи.
Учитель. Вчений-мандрівник Тур
Хейєрдал зазначив: «Ми перетворюємо океан із всесвітньої фільтрувальної системи
у всесвітню стічну яму. А загибель океану – це смерть всієї нашої планети». Ми
надаємо слово екологам.
1 учень. Океани потребують охорони.
Світовий океан потребує охорони. Люди скидають у
моря токсичні відходи, нафту, хімікати. Добрива з полів просочуються у грунтові
води і закінчують свій шлях у ріках та
морях . Течіями відходи розносяться по всьому океану.
2 учень. У морі і на пляжах сміття
щорічно вбиває 2 млн. морських птахів, 100 000 ссавців, величезну
кількість риби.Час розкладання різних видів бруду морськими бактеріями різний.
Наприклад, папір розкладається від 2 до 5 місяців, апельсинова шкірка – 5 років,
пластикова пляшка – ніколи.
3 учень. Якщо в 1 куб.м води
потрапить 10 г
бензину, то гинуть всі ікринки риб та інших водних істот. 5 г нафтопродуктів затягують плівкою 50 кв.м
води. Це проводить до отруєння тварин та рослин, кисневого голоду для риб. 1
куб.м стічних вод може зіпсувати 50 куб.м чистої води.
(Перегляд
комп`ютерної презентації)
Учитель. Ми отримали дуже цікаву
інформацію. З неї ми бачимо, що океани, не дивлячись на свою велич, знаходяться під загрозою. Діяльність людини,
хижацьке ставлення до природи несе неминучу загибель. Давайте
спробуємо разом знайти шляхи порятунку океанів.
ІV. Осмислення набутих знань.
1. Створення
плану порятунку океанів:
1. Економно використовувати воду.
2. Зберігати рибні багатства від хижацького
винищення.
3. Не засмічувати океани.
4. Попереджувати стік нафтопродуктів з
танкерів, що потерпіли аварію.
5. Заборонити вилив стічних вод із заводів,
фабрик, тваринницьких ферм.
6. Будувати очисні споруди, фільтрувати
використану воду.
7. Уникати обробки полів хімікатами.
2. Виступ ІІІ групи.
Учитель. У найближчі 25-30 років
для Світового океану очікується зріст забруднення у 1,5- 3 рази. Відповідно до
цього буде погіршуватися й екологічна ситуація. Екосистема не зможе виконувати
природне самоочищення. Тому нам потрібно шукати радикальні шляхи очищення
океанів.
Слово надається науковцям-винахідникам.
1 учень. Найбільшу шкоду природі
наносить витікання нафтопродуктів у океан. З метою попередження витікання нафти
треба вдосконалювати конструкції нафтоналивних суден. Сучасним танкерам повинні мати подвійне дно. При ушкодження
одного з них нафта не виллється.
2 учень. Для системи очищення акваторій від випадкових
розливів треба застосовувати плаваючі нафто збірники та бокові загородження.
3 учень. Також для попередження
розтікання нафти можна використовувати фізико-хімічні методи. Розроблено препарат
пінопластової групи, який при взаємодії з нафтовою плямою повністю його
всмоктує. Після віджимання пінопласт
можна використовувати вдруге. Такі препарати дуже зручні у використанні та мають невисоку вартість.
4
учень. Також існують
всмоктувачі на базі рослинних, мінеральних і синтетичних речовин. Головний принцип створення таких
препаратів – безпека для оточуючого середовища.
5
учень. Японські вчені
пропонують унікальне очищення, основним
компонентом якого є спеціально оброблене рисове лушпиння. Розпилений по
поверхні препарат протягом півгодини всмоктує в себе нафту й перетворюється на
густу масу, яку можна зібрати звичайною сіткою.
6
учень. Зібрати залишки нафти на
поверхні можна за допомогою
катерів-катамаранів. Між корпусами розміщують завіску з поліпропілену, який
притягує жирові частки нафтопродуктів. Завіску віджимають у спеціально
підготовлені баки.
7
учень. Щоб запобігти засміченню
Світового океану різними відходами,
треба розробити безвідходні та маловідходні технології, перетворити відходи
у корисні ресурси, паливо. Треба раціонально скористатися тим, що дає нам
природа, а не бути варварами. Дбайливо ставитися до мешканців морів та океанів.
3. Ессе
«Мій океан».
(Розповіді дітей)
VІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.
- Що дають людям
океани?
- Як людина
впливає на них?
- Які шляхи
збереження океанів ви знаєте?
VІІІ. Оцінювання.
ІХ. Підсумок.
- Що нового ви
дізналися , працюючи у проекті?
- Що саме ви
можете зробити для збереження океанів?
Учитель. Ви показали свої знання,
які здобули не лише з підручників. Не
лише зі слів учителя, а й з енциклопедій, довідників, телепередач, тобто
шляхом самоосвіти, що особливо стане для вас важливим у старшій школі.
А на завершення сьогоднішнього уроку хочу
підкреслити, що
знання – це дійсно скарб, який допомагає людині «стати природі другом,
стати природі сином».
Урок-проект з природознавства. 4 клас
Тема проекту: Первоцвіти – перші посмішки весни.
Мета
проекту: розширювати знання про первоцвіти; розвивати творчі
здібності дітей; формувати в учнів активну життєву
позицію; виховувати любов до природи рідного краю, естетичні
почуття, людські якості: доброту, увагу до природи, турботу.
Предмет: Літературне читання. Природознавство. Трудове навчання. 4 клас.
Тип проекту: інформаційний, дослідницький, екологічний.
Характер
дослідницької діяльності: груповий.
Термін виконання: 3 тижні.
Продукт: «Книга природи.
Первоцвіти», флористична композиція.
Обладнання : проектор або комп`ютер, ілюстрації із зображенням первоцвітів, картки.
Запуск проекту (на попередньому уроці за
3тижні)
Інтерактивна гра «Мікрофон»
Закінчіть речення:
-
Весна подобається мені, тому що…
-
Я люблю весну-красну, бо…
-
Моя улюблена перша квітка…
-
Не слід рвати первоцвіти в лісах та луках, тому що…
Учні отримують завдання:
знайти легенди, загадки про первоцвіти; з`ясувати причини зникнення їх
у природі; знайти цікаві факти про ці рослини.
Захист проекту
1.
Орг. момент
2.
Вступне слово вчителя
Як солодко спиться вранці! У теплому ліжку
додивляємося солодкі сни; з горнятком гарячого вранішнього напою та сонним
поглядом доходимо до вікна… А там?… А там вона! Така чарівна і неповторна заглядає
у вікно, пестить уже зовсім весняним вітром та чарує передчуттями. Вони
виникають спонтанно, немовби той самий вітерець приносить їх на своїх крилах з
далеких країв! Весна!… Якими б ще словами не намагався описати цю красу, та те,
що коїться на душі – незбагненне. І не дивно. Це ж весна! І її провісники –
первоцвіти: білосніжні підсніжники, фіолетові шафрани,
блакитноокі проліски, оповита сріблястою павутинкою сон-трава, ключі
первоцвіту, ніжно-рожеві, фіолетові та білі китиці рясту, темно-сині, білі,
голубоокі фіалки, палаючий горицвіт, порцелянові філіжаночки конвалії. Вони
надихають людей на красу, очищують душу і розчулюють серце. Відео 1 (Первоцвіти України)
3.
Повідомлення теми уроку
- Сьогоднішній урок
ми присвятимо первоцвітам – першим посмішкам весни. Крок за кроком вони
розкриють нам свої таємниці. І щоб не загубити ці знання, ми збережемо їх на
сторінках «Книги природи».
-
Які ранньоквітучі рослини ви знаєте?
-
Чи
можна збирати букети з цих квітів? Чому?
-
Які
почуття виникають у вас, коли дивитесь
на первоцвіти?
4. Робота
над легендами
-
Первоцвіти
– провісники весни. Сонячний зайчик пестить ніжні пелюстки, вітерець розгойдує
їх, наче хоче розбудити від зимового сну. Життя починає вирувати і манити людей
до лісу, у поле, де свіжий подих весни, блакитне небо, веселий гомін джерельних
вод та безмежжя простору. Та найбільше манять до себе оті маленькі яскраві
перші весняні барви – квіти-первоцвіти. Пробившись через ґрунтову товщу, а
іноді, через сніжний килим, вони прийшли вітати весну і людину. Захоплення цими
тендітними створіннями природи люди здавна відобразили в міфах, казках та
легендах.
-
Ви
підготували легенди про первоцвіти. То ж послухаємо вас.
Виступ
учнів
Підсніжник
Коли Бог вигнав Єву з раю, падав сніг,
було дуже холодно і вона, стривожена і засмучена, йшла гаєм. Чорний ворон над
нею кряче, а вона ось - ось заплаче. Щоб Єву розвеселити і надію подати,
вирішили декілька милосердних сніжинок її зігріти й красою зачарувати. Вони з
легеньких сніжинок - пушинок у ніжні квіточки перетворилися. Єва на них
дивилася, милувалася ними, і від того їй ставало тепло і затишно. Квіти -
підсніжники нагадували, що скоро сонечко засяє, усіх теплом приласкає… Тільки
треба сподіватися та чекати.
Відтоді підсніжник – це символ надії,
нового та неповторного…
Як народився пролісок
Вранці весняне Сонце нарядилося у золоті промінці і пішло гуляти по небу. Воно
було дуже гарне. Іноді воно скоса поглядало на землю.
У цей час хазяйнувала на землі Зима. Вона не могла витримати гарячих поглядів Сонця
і танула просто на очах. Їй дуже хотілося сподобатися красивому весняному
Сонцю. Ось і вирішила вона прикрасити себе квіткою. Квітка була блакитною і
тендітною. Сонце замилувалося красивою квіткою і ласкаво посміхнулося. Зима
помітила цю посмішку і всю землю усипала квітами. Сонце простягло свої
промінчики до квітів і вони стали іще красивішими.
Відтоді кожного року, коли Зима починає плакати, а на небі радісно посміхається
Сонце, з-під снігу з’являються ніжні блакитні квіти – проліски. Це означає, що
йде вже Весна.
Фіалка
Коли лагідне Сонце та блакитне Небо почали створювати квіти, питалися вони у
кожної квітки, коли та бажає квітнути.
Гордовита троянда сказала, що хоче бути княгинею літа.
-
Добре, будеш ти нею, - відповіло Сонце. І з того часу троянди квітнуть усе
літо.
-
І я хочу бути княгинею літа, - просить півонія.
-
Ні, - відмовило Сонце, у літа вже є княгиня. Ти будеш княгинею весни.
Добра айстра побажала тішити та радувати
людей якнайдовше.
-
Гаразд, будеш квітнути аж до зими.
Таким чином, Сонце і Небо розподілили
між квітами час, коли їм квітнути.
Тільки скромна фіалка сховалася між
листям й не мала відваги висловити своє бажання. Але Сонце побачило її й
запитало, коли та бажає цвісти.
-
Коли це твоя воля, Сонце, дозволь мені вкриватися цвітом тоді, коли в тебе буде
найбільша радість.
-
Отже, ти цвістимеш на самому початку весни, коли я прокидаюся від зимового сну
і сяю у небі на повну силу.
Кожного року вкриває Сонце фіалку в час
свого пробудження від зимового сну дрібненькими квіточками. Вони так чарівно
пахнуть, що всі люди полюбили її і з утіхою знаходять красуню у затінку.
Ряст
В одному пралісі жила відьма. За ніч вона намотається на мітлі, а вдосвіта повертається
до своєї хатини, щоб заховатися від людських очей і відпочити. Лишень задрімає,
вже півень починає кукурікати і спати відьмі не дає.
Розсердилася вона на півня
та й перетворила його на квітку рясту, яка й дещо схожа своєю формою на голову
півня.
Мати-й-мачуха
Жила собі сім’я. Та через деякий час тяжко захворіла мати й невдовзі
померла. Залишилися дочка й батько вдвох, але батько дівчини швидко знайшов
собі нову жінку, а для дочки мачуху. Мачуха була злою до чоловікової дочки:
весь час карала її за різні дрібниці. Дівчина сумувала за своєю рідною ненькою
і часто плакала.
Аж ось на її городі виросла
дивна квітка, при якій не було листочків. Та квітка нагадувала дівчині матір, і
вона часто плакала, над нею сидячи. Незабаром з’явилися листочки. Сльози образи
капали на поверхню листка і робили її та холодною. А сльози суму за мамою
котилися під низ, там була тепла поверхня, вкрита м’якими ніжними ворсинками.
З того часу й досі, коли
візьмемо листок мати-й-мачухи і прикладемо до лиця, то відчуємо на дотик, що
одна сторона листочка холодна й шершава (то мачуха), а інша — м’якенька й
тепла. То мама…
Завдання
для груп
-
Створіть
самостійно свою казку або легенду «Чому
сон-трава не боїться морозу»
Цікавинки природи (повідомлення учнів)
-
Коли
Зима
ще бореться з Весною та напускає на наші ліси то холодні вітри, то чорні
снігові хмари, а то й вдарить морозцем так, що все живе одразу поховається в
щілинах та норах. Лише наші тендітні первоцвіти не бояться морозу, бо в них
своя хитрість: їхні клітинки наповнюються міцним цукровим розчином, який не
замерзає за низьких весняних температур. До того ж, цукор пересувається по
рослині до молодих частин, які ростуть, і стає джерелом енергії для дихання. Бо
наші підсніжники не лише ростуть, а ще й дихають, як і всі живі істоти. Тому
ніжні ростки весняних рослин без особливої шкоди можуть переносити морози, а
відтак вони починають свій розвиток ще – під снігом і сердять розлючену Зиму,
бо кожен підсніжник – це маленька перемога життя, це перемога весни!
-
А
в нашій книзі з`являються перші сторінки.
5. Робота
над загадками
-
Народна
творчість не обмежувалась лише казками чи легендами про первоцвіти. Про них
складено чимало загадок. Ось деякі з них…
Виступ
учнів
1.Я перший розквітаю серед гаю,
І білий,
наче сніг, я колір маю.
Хто я?
Відгадайте!
Ви мене не
ображайте,
Не зривайте,
не топчіть,
Хочу довго -
довго жить.
Хто я?
(Підсніжник)
2. Я – перша квіточка весни,
небесний, ніжний цвіт.
Я пережив
зимові сни
І знов родивсь на
світ.
У мене очі
голубі,
росту між
кленів і дубів. (Пролісок)
3. А я – квітка синя і вродлива,
Завжди у
колі друзів, не сама.
Хоч скромна дуже
я й сором’язлива,
Та кажуть,
запахущої нема! (Фіалка)
4. Квітне – веснує земля
Мною синіють
поля,
Ідіть, люди,
мене топтать,
Щоб на той
рік діждать. (Ряст)
5.
Тільки сонечко пригріло,
Квітка мамина
з'явилась.
Серед чорної
землі.
Сяють Сонечки
малі. (Мати-й-мачуха)
Завдання для груп
-
Які
вислови, порівняння чи художні
образи допомогли вам відгадати ці
загадки?
-
Доберіть
якомога більше іменників, прикметників, дієслів та словосполучень, які
асоціюються у вас із первоцвітами.(4 групи)
-
Створіть
«Асоціативний кущ» до слова первоцвіти зі
слів чи словосполучень, що починаються на букву П.(5 група)
Гра «Асоціативний кущ»
Первоцвіти
|
Проліска
Першоцвіт
Перемога
Провісники весни
Перші
Прокидаються
Пробиваються
Перші посмішки весни
|
-
Перед
вами лежать таблички. Знайдіть серед букв слова та дізнайтеся як ще в народі
називають первоцвіти.
а
|
у
|
с
|
к
|
о
|
р
|
о
|
з
|
р
|
і
|
с
|
т
|
к
|
і
|
т
|
к
|
о
|
л
|
о
|
с
|
н
|
і
|
г
|
у
|
р
|
к
|
а
|
л
|
і
|
с
|
я
|
с
|
н
|
і
|
ж
|
н
|
о
|
ц
|
в
|
і
|
т
|
н
|
е
|
б
|
о
|
с
|
н
|
і
|
г
|
о
|
в
|
а
|
к
|
о
|
р
|
о
|
л
|
е
|
в
|
а
|
ф
|
л
|
о
|
р
|
а
|
ь
|
с
|
н
|
і
|
г
|
о
|
п
|
о
|
р
|
и
|
Цікавинки природи (повідомлення учнів)
Дуже
влучні, а іноді дивні назви дають первоцвітам люди: скорозріст, снігурка,
проліска, сніжноцвіт. Французи називають снігопор, англійці - сніговою
королевою. Саме вони запропонували у 1984р. святкувати Міжнародний день
підсніжника. Відзначаємо це свято 19 квітня. Ці багаторічні рослини живуть
тільки декілька місяців над землею: березень-червень, а пізніше ховаються аж до
наступної весни. Такі рослини називають ефемероїдами (з грец. «короткочасні»).
6. Робота
над віршем Л.Українки «Конвалія»
-
Природа
та поезія завжди поруч. Обведіть квітки,
що схожі на дзвіночки, та дізнайтеся уривок з якого віршу Л.Українки ви зараз почуєте.
«Конвалія» Леся Українка
Росла в гаю конвалія
Під дубом високим,
Захищалась від негоди
Під віттям широким.
Та недовго навтішалась
Конвалія біла, –
І їй рука чоловіча
Віку вкоротила.
Ой понесли конвалію
У високу залу,
Понесла її з собою
Панночка до балу.
Ой на балі веселая
Музиченька грає,
Конвалії та музика
Бідне серце крає.
То ж панночка в веселому
Вальсі закрутилась,
А в конвалії головка
Пов’яла, схилилась.
Промовила конвалія:
«Прощай, гаю милий!
І ти, дубе мій високий,
Друже мій єдиний!»
Та й замовкла. Байдужою
Панночка рукою
Тую квіточку зів’ялу
Кинула додолу.
-
Що
відбулося і з головною героїнею вірша?
-
Чи
доводилося вам спостерігати таке явище?
-
Ким
відчувала себе Конвалія на цьому балу?(принцеса, прима-балерина, полонянка)
7. Чому
зникають первоцвіти
-
Дуже
часто людина не замислюється над тим, що заради кількаденної насолоди цими
квітами вдома, нівечить, нищить їх, не замислюючись про те, що вони можуть
зникнути з лиця землі назавжди. І що такої краси більше не побачать наші
нащадки. То ж давайте дізнаємося до чого може призвести така поведінка людини.
Виступ учнів:
1.
Кожна
частина рослини відповідає за виконання певних функцій, порушення яких
призводить до її загибелі. Основна функція квітки – це утворення насіння.
Зазвичай до букетів потрапляють завжди найкращі, найздоровіші квіти. Залишені ж
квітки формують дрібне, слабке, нестійке до хвороб насіння. Основна функція
листків – це створення поживних речовин, які відкладаються в бульбі, цибулині
або кореневищі. Тому, зриваючи листки, ми не даємо можливості підземних органам
рослини набратися сил і прорости наступного року. Ось чому найвразливіші з
первоцвітів опинилися на сторінках Червоної книги.
2.
Підсніжник
після цвітіння утворює невеликі плоди, які містять насіння з м’ясистим
придатком, що приваблює комах. І тоді разом з комахами насіння мандрує по лісі.
Та не кожна насінина може прорости у нову чарівну квітку. Протягом 3-12 років
насіння може знаходитися у спокої, а молоді рослини заквітують лише на 4-8 рік,
якщо ніхто не згубить їх ще до цвітіння. Та і квітучим рослинам не краще, адже
кожної весни може хтось спокуситися на їх красу.
3.
При
зриванні стебла з трьома первоцвітами гинуть 45-60 цибулин - ушкоджуються сусідні рослини. А для того, щоб
з насіння виросла повноцінна конвалія необхідно 7-8 років.
4.
Щороку
на території України зрізують понад 22 млн підсніжників. По даним Всесвітнього
фонду охорони дикої природи незаконна торгівля об’єктами дикої флори та фауни
займає ІІІ місце після торгівля наркотиками та зброєю. Масова торгівля
первоцвітами веде до знищення їх в природі. Торгівля первоцвітами заборонена!
5.
Якщо
знищення первоцвітів триватиме в такому темпі, за 5-6 років більшість з них
зникне.
-
Традиція
привозити із заміської прогулянки чи дарувати букетик квітів зробила свою
справу: багато рослин вже важко знайти в їх природних місце зростаннях.
Ця
проблема характерна для густонаселених областей, тому тут опинилися під
загрозою не тільки ті рідкісні види, які занесені до Червоної книги України,
але й широко поширені рослин, за долю яких до недавнього часу не було сумнівів.
Пам'ятайте
що, зриваючи певні види квітів, ми просто позбавляємо майбутні покоління,
бачити їх у живій природі. Відео
2 (Чому зникають первоцвіти)
-
До нашої Книги додалися ще кілька сторінок. Вони червоні. Це колір тривоги,
неспокою. Бо такі таємниці природи ми не повинні приховувати. Їх треба
виправляти!
7. Фізпауза
1. Якщо ти не збираєш великих букетів квітів,
сплесни у долоні над головою.
2. Якщо ти ніколи не залишаєш сміття у лісі,
на березі річки – тупни ногами.
3. Якщо ти хочеш більше знати про природу
навколо себе, то підніми руки.
4. Якщо ти нагодував приблудне кошеня,
собачку, або допоміг іншим чином якійсь тварині – простягни руки вперед.
5. Якщо ти переконаний, що треба кожній
людині піклуватися про природу, все живе – простягни руки своїм сусідам, візьми
їх за руки. Ось так, як ви дружно взялися за руки, ми будемо єдині у прагненні
зберегти нашу природу.
8.
Робота в групах. Складання пам`яток
(4 групи)
- Попрацюйте в групах. Складіть пам’ятки для захисту
первоцвітів.
Пам`ятка:
- Первоцвіти - неповторна
краса нашої природи. Цінуйте кожну рослину;
- Не рвіть первоцвіти, а
тільки милуйтеся ними. Їх кількість у природі щороку зменшується;
- Свідомо відмовтеся від
купівлі квітів, бо торгівля ними заборонена;
- Станьте на захист
первоцвітів. Майже усі вони занесені у Червону книгу.
|
5-а група складає пам’ятку зі
слів на букву П.
(Пам’ятай!
Первоцвіти потребують порятунку!)
Завдання для груп:
-
Прочитайте
зашифроване послання. Випишіть букви, що сховалися за зірочками та звільніть
«полонянку», бо конвалія то є символ душевної відкритості та вищої довірливості.
Вбити її ми не маємо права.
*ам’ятайТ*ргівлязабо*оненаМилуйс*кві*амиЦін*йдару*октв*го*раю!
(Пам’ятай! Торгівля
заборонена. Милуйся
квітами! Цінуй
дарунок твого
краю!)
- Подивиться скільки зеленого кольору з`явилося на нових сторінках нашої Книги. Зелений – то
колір надії. Тільки від людини залежить доля природи. Справдимо її надії.
Залишимо нащадкам цю неповторну красу.
9.
Творча робота в групах. Створення флористичної композиції.
- Щоб не нищіти природну красу ми сьогодні створимо її
власноруч. А яку саме квітку будемо виготовляти ви дізнаєтесь виконавши
завдання на картках.
1.
Квітка сонячна, красива,
Стане згодом сива-сива,
Вітерець її подмуха -
Стане миттю сивим пухом. (Кульбаба)
Стане згодом сива-сива,
Вітерець її подмуха -
Стане миттю сивим пухом. (Кульбаба)
2.
Кульбаба
в сонячну погоду розкриває свої квітки о 6 годині і квітне 9 годин. О котрій
годині кульбаба закриває свої квіти? (о
15 год)
3.
Розв’яжіть
приклад і дізнайтеся скільки насінин має кожен кошик кульбаби (І дія) та вся
рослина взагалі(ІІ дія):
600:3*15=
(200, 3000)
4.
За
допомогою палетки виміряйте середню площу однієї квітки кульбаби. (20 см2 )
-
Якщо
б кожна насінина цієї рослини проросла, то через 10 поколінь кульбаба
перевищила чисельність рослин планети у 15 разів.
5.
А які
«цікавинки» про кульбабу знаєте ви?
(Виготовлення
паперових квітів під музику П.Чайковського «Квітень. Підсніжник»)
10. Узагальнення набутих знань
Гра «Мікрофон»
-
Сьогодні
на уроці я дізнався…
-
Мене
здивувало…
-
Я
не буду рвати первоцвіти, тому що…
11. Оцінювання.
-
Оцініть
роботу своєї групи.
12. Підсумок
- Сьогодні ми створили свою «Книгу природи». Кожна її сторінка наповнена
старанністю, творчістю, теплотою та любов`ю до неймовірної краси нашої природи. То нехай
ця Книга залишиться відкритою для усіх охочих прочитати її, а нам буде нагода
поповнити її новими «цікавинками»
природи.
Дійові особи:
Жила – була господиня, гарна тітонька Килина.
Мила милитись не вмiла.
(Запрошується хлопець, що гратиме роль "діда". На відстані
10 м від хатинки "діда" - стоять гравці, які починають його
дражнити:)
Х-ці: А які з вас господині, чи вмієте ви біля печі ходитита їсти
варити?
Сценарій виховного заходу для учнів початкової школи "Миколаївські вечорниці"
Мета: виховувати у дітей любов до народних традицій, належність до культури та історіі українського народу; розширювати знання дітей про свята та обряди, показати їх красу; виховувати бажання впроваджувати і оберігати народні звичаї; розвивати усне мовлення.
Дійові особи:
Тітонька Килина
О.М.Кудінова (кл.керівник 4-В класу)
Хлопці та дівчата учні
4-х класів
Ведучі Дьяченко
Анастасія, Писаренко Назар - 4-В клас
Вед.
Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом, любов`ю і миром.
Вед. Гей
на наших вечорницях - хто сумний – розвеселиться!
Співи, танці, небилиці – гарні будуть вечорниці!
(На сцену виходить Господиня)
На околиці села, як то мовить билина,
Розважалися малі, а тітонька раділа.
Вчила діток вишивати, і пісень співати.
Скоромовки говорити, гарно танцювати.
А ще тітка полюбляє – гостей зустрічати,
Пирогами та млинами радо пригощати!
То ж ходімо, малятоньки, та до тітки в хатоньку.
Будем грати, танцювати, гарні пісенькі співати!
Дівчатка:1. Добрий вечір, вашій хаті, уклін господині.
Чи веселі вечорниці, в нас на Україні?
2. Чули, тітка Килина - на вечорниці всіх склика!
3. Добрий вечір, тіточко, наша любо квіточко!
Т.К. Добрий вечір, дівоньки, мої ясні зіроньки!
Дів. Ти за нами сумувала? Дівчаточок виглядала?
Т.К. Звісно, любі, я чекала, вам смачненьке готувала:
І варенички, й узвар, і чарівних трав відвар.
Тож проходьте в мою хату, превелику, пребагату.
Від зірниці до зірниці, хай лунають вечорниці!
Дів. Стрічайте з калачами, з великими, смачними.
Бо ми прийшли з піснями, піснями голосними.
Т.К. А де ж наші хлопці? ( чути стукіт, лунає музика, йдуть
хлопці)
Хлопці . Добрий вечір!
Т.К. І вам, хлопці, вечір добрий!
1-й хлопець. Йшли ми вулицею, чуєм -дівчата співають, та й
вирішили зайти.
2-ий хлоп. Ой дівчата-чарівниці, просіть, нас на вечорниці.
(Тихо лунає українська пісня. Діалог хлопчика і дівчинки).
2-ий хлоп. В тебе очі, як чорниці,
Чи прийти на вечорниці?
Д-ка. Не приходь, бо каже ненька, я ще дуже молоденька.
Хлоп. В тебе очі, як порічки .Чи не підем ми до річки?
Д-ка. Ні не підем, каже ненька, я ще дуже молоденька.
Хлоп. В тебе очі — зорі неба, чи прислать сватів до тебе?..
Д-ка. Насмішив! Ти ще маленький! Йди додому, йди до неньки!
3 –ій х-ць : А що дівчата, без нас не сумували,
признавайтесь?
Д-ка 1 : Ніхто і не збирався сумувати!
Д-на 2 : От без музик троїстих, нам сумно, бо танцювати
хочеться.
Тільки де ж музик нам узяти?...
Т.К. Не сумуйте, дівчата, зараз будуть вам музики!
Гей, на наших вечорницях, хто сумний - розвеселиться.
Гей, музики, дужче грайте, нашу молодь звеселяйте!
Д-ка: А заграйте-но, музики, в мене гарні черевики,
Починайте скоріш грати, бо хочеться танцювати.
(Український народний танець «Ой лопнув обруч»).
1 д - к а. Я притупну каблучками, в боки розведу руками,
Сплесну, вихром закружляю - черевики нові маю! .
2-д-ка:А черевички не простенькі, в них підківки золотенькі,
те й риплять, ступлю лиш крок, так і просяться в танок.
3- д-ка. А ми взуєм черевички, підмалюєм личка.
І вам пісню заспіваєм, про ці черевички!
«Пісня «Черевички»
(Всі діти, співаючи, танцюють)
Гоп, гоп, чики, чики, купив тато черевики.
Я піду у них на свято, танцюватиму завзято!
Т.К. Співали ви дзвінко, танцювали гарно, а тепер час
перевірити, чи гострі ваші язички? Спробуйте швидко-швидко
промовити скоромовки:
Бабин біб розцвів у дощ - буде бабі біб у борщ.
Бобер на березі з бобренятами бублики пік.
Боронила борона по боронованому полю.
Босий хлопець сіно косить, роса росить ноги босі.
Був бик тупогуб, тупогубенький бичок. У білого бика губа
тупа.
Був господар, був господар, та й розгосподарився.
У чотирьох черепашок четверо черепашенят.
Не турбуйте курку - клює курка крупку.
Т.К. Молодці, малята, насмішили тітоньку Килину.
Мама мило з рук не змила.
Мама милила умiло,
Мама з Мили мило змила.
«Жабка»
Забажала жабка в жбанку
На базар везти сметанку.
Їжакам, і жукам у банки
Наливає жабка сметанки.
А коли розпродасть
цілий жбанчик -
На зелений заробить жупанчик.
« Киця» Смужечка на смужечці - наша Мура мружиться.
Мружиться - не журиться, а муркоче й жмуриться.
«Майстриня» Вишивала мишка ловко
Синім шовком мишоловку.
Мишоловка - грізна штука,
Мишеняткові наука.
«Кролики на роликах» Три кролики на роликах.
Не кролики - королики!
Чи ж зможе і корова
Купить кролячі ролики
І стать як кролик-ролер?
Бубоніла діду баба: - Ой не дмухай на кульбабу,
Бо з кульбаби полетять - сто малих кульбабенят.
Т.К. Скоромовки ви подолали так –сяк, хто а би як!
А от вам і загадочки, від Килини тіточки!
ЗАГАДКИ
Вдень він спить, вночі — мандрує,
сяйво ніжне нам дарує.
Уночі у тихій річці
Поміж луг, поміж вербички
повилась блакитна стрічка.
Щось наспівує тихенько
і біжить удаль швиденько. (Річка)
Як рушає мандрувати, —
треба з ліжечок вставати.
Як іде за обрій спати, —
час малятам спочивати. (Сонце)
Надворі мороз тріщить, —
баба з віником стоїть,
а як сонце припече, —
кине віник і втече. (Снігова баба)
І у місті, і у полі
нагулялася доволі.
Не давала снігу спати,
примусила танцювати. (Завірюха)
Вчора ще у річці
плескалась водичка.
Як з’явився сивий дід,
то зробив з водички … (лід).
Хто узимку до діток
заповзе під кожушок,
пощипає ручки, щічки,
забереться в черевички? (Мороз)
Йшов хлопчина через ліс,
молоко в цеберку ніс.
Хлюпнув трішки молока,
зникли поле, ліс, ріка. (Туман)
Завірюха в гай прийшла та сестрицю привела.
Сніг кружля, не стелиться. Звуть сестру … (хурделиця)
Хто вночі у лісі, полі - побілив усе довкола?
Хто смереку і ялину вбрав у сніжну кожушину? (Зима)
Діти.
Ох і славні ж вечорнички, всім нам гарно , всюди сміх.
Налущимо всі ми разом - кукурудзи повен міх.
- Ой дивіться, дід іде, і великий міх несе!
Т.К. Ну що ж, давайте пограємо у гру «Іде, іде, дід, дід»
Іде, іде, дід, дід,
Несе, несе міх, міх,
Ось такий дідище,
Ось такий старище,
Ось такий вусатий,
Такий бородатий,
Ось такий дідище,
Ось такий старище,
(Після цих слів діти розбігаються, а "дід" повинен
догнати кого-небудь. Потім на його роль можна запросити когось іншого, і гра
починається спочатку).
Хлопчик. Чобітки веселі в мене,
Як піду гуляти,
Чобіточки тупотять —
Хочуть танцювати.
Дівчинка. Я бабусі помагала: тарілочки мила.
Перекинула відро - баба розсердилась.
То ж не смійтеся, дівчата, чи я виновата,
що веселі ось такі - маю чоботята.
Дів. Танцювати вміють хлопці, просим до світлиці.
Ой, а з вами веселіші – наші вечорниці!
Хлоп. Авжеж будуть веселіші, бо ми – на язик гостріші!
А ви, мов ті миші, сидите у тиші!
Т.К. Що ж, ми вас здивуємо, гру запропонуємо!
Про мишей і про кота, ось історія яка!
ГРА «Сiрий кiт»
(У цiй грi всi учасники, крiм ведучого, "сiрого
кота", - "мишi". Вони стають ланцюжком i, тримаючись один за
одного, ходять по майданчику по прямiй, по колу чи по будь-якiй iншiй кривiй
лiнiї. Першим у ланцюжку стоїть "сiрий кiт".)
Пiд час руху вiн або Тітонька К.- запитує:
- А є мишi в коморi?
- Є! - вiдповiдають "мишi".
- А бояться кота?
- Нi!
- Ой, як кiт хвостом поворушить, то всiх мишей подушить!
(За цими словами "мишi" кидаються врозтiч, а
"сiрий кiт" ловить їх. Спiйманий гравець стає "сiрим
котом", а його попередник - "мишею".)
Т.К.А хто з вас смішне нам щось розкаже?
(Читають народні усмішки, гуморески, іценіровка веселі пісні
за вибором.)
Д-ка: Щось хлоп,ята посмутніли, може їсти захотіли?
Д-на: Та вже й наварили.
Пісня « Варенички»
Т.К. Що ж, вареничкі готові, Ой, які вони чудові!
Милі хлопці, просим сісти, варенички, будем їсти!
Варенички непогані, варенички у смітані!
Дівчата подають у горщиках вареники, примовляючи.
1: Їжте вареники бульб’яні, щоб ваші щічки були рум’яні!
2. Їжте вареники з капусти, щоб у кишені не було пусто!
3: Їжте вареники з грибочками, щоб були з синами та дочками!
4: Їжте вареники з м’ясом та запивайте їх квасом!
5: Їжте вареники з сиром – з добром вас і миром!
6. Їжте вареники з ягодою – щоб жили ви злагодою!
Т.К. Вас чекають у макітрі – варенички дуже ситні-
Білолиці, круглолиці, із добротної пшениці.
Їжте, їжте, просим щиро, варенички наші з сиром!
Треба у мішку пробігти і вареничком заїсти!
годує його вареничком)
Вед. Любі
діти! Сьогодні ми з вами побували на українських вечорницях , які прийшли до
нас із глибини віків, але й досі хвилюють і радують. Не забувайте прекрасні
традиції нашого українського народу, щоб вони не забулися, жили вічно! Хай
Господь береже вас, і ваших рідних!
(Діти всі разом читають Молитву Катерини Перелісної.)
Пошли нам, Боже, маленьким дітям
Щастя, здоров'я на довгії літа!
Щоб виростали розумні і сильні,
Душею чисті і серцем вільні.
Щоб нам світила зіронька долі,
Щоб ми не знали лиха ніколи.
Участь у І (міському) етапі Всеукраїнського конкурсу "Учитель року - 2017" в номінації "Початкова освіта"
Конкурсне завдання: навчальний проект з природознавства (4 клас)
Навчальний проект
«Україна – частина Європи»
Мета проекту: формувати поняття про Україну як незалежну європейську державу, її роль і місце в житті Європи;
формувати вміння висловлювати судження, спостерігати, порівнювати, робити висновки;
вдосконалювати навички роботи в групах, самостійно добирати матеріал на задану тему;
спонукати до дослідницької та пошукової роботи;
виховувати почуття любові до рідної землі, гордості за Україну.
Предмет: природознавство
Тип проекту: інформаційний, дослідницький
Характер дослідницької діяльності: груповий.
За тривалістю: короткостроковий (2 тижні).
Кінцевий продукт: альбом.
Обладнання: комп’ютер, екран, презентації, відеоролики.
Очікуваний результат: розвиток пізнавальної активності учнів; формування комунікативної, мовленнєвої, інформаційної та соціальної компетентностей, дослідницьких вмінь та навичок.
Робота над проектом
І. Організаційний етап
Перегляд відео «Україна в серці кожного».
Проблемне питання «Де ж знаходиться Україна?».
Розподіл на групи.
Складання плану роботи та критеріїв оцінювання.
ІІ. Підготовчий етап
Вивчення теми «Я – європеєць»
З`ясування терміну «європейські цінності».
Екскурсія до міст України: Київ, Харків, Львів тощо.
Перегляд мультфільмів «Це - наше і це – твоє».
Тематичні бібліотечні уроки.
ІІІ. Проектна робота
Опрацювання зібраної інформації.
Індивідуальні консультації з вчителем.
Корекційна робота в групах
ІV. Оформлювальний етап
Остаточне затвердження проекту.
Оформлення продукту.
V. Презентація уроку
1.Географи
- Яке ж місце відводиться Україні на географічній карті нам розкажуть наші географи.
На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани…
Та тільки одна на землі Україна,
А ми її доньки й сини.
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть..
Та тільки одну батьківщину
Ми маєм…її Україною звуть.
1-ий учень
Європа – частина найбільшого материка Землі – Євразії. У Європі налічується 50 незалежних держав, серед яких і наша Україна – одна з найбільших за територією країн Європи.
2-ий учень
Сучасна Україна - незалежна держава. Розташована у Східній Європі. Має кордони : на північному заході з Білоруссю, на сході з Росією, на заході - з Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією, Молдовою. На півдні омивається водами Чорного та Азовського морів.
3-ий учень
В Українських Карпатах знаходиться географічний центр Європи. Ще в 19-му столітті австрійські географи за допомогою приладів знайшли таку точку. Вона розташована поблизу села Ділове Рахівського району Закарпатської області, що на березі річки Тіса недалеко від кордону з Румунією.
4-ий учень
За територією Україна є найбільшою державою в Європі –
603,7 тис. км2.
Протяжність України із заходу на схід – 1316 км.
Протяжність України з півночі на південь – 893 км.
Протяжність кордонів – 6500 км.
- Отже, за своїм розташуванням Україна є європейська держава.
- Дякую, молодці. Наші географи довели, що Україна розташована у Європі.
Завдання для учнів:
- Розгадайте кросворд та прочитайте речення.
1. Як називається материк, на якому розташована Україна?
2. У якому селі знаходиться географічний центр Європи?
3. Яке місто розташоване поруч?
4. Які вчені це довели?
5. Як називаються гори, де знаходиться центр Європи?
6. Яка річка протікає поруч?
Україна – це …
Євразія
Ділове
Рахів
Географи
Карпати
Тіса
2. Історики
Київська Русь: хрещення Русі, бібліотека Ярослава Мудрого, перші школи для дівчаток; Анна Ярославна - королева Франції.
Запорозька Січ: перша Конституція.
Завдання для учнів:
- У Франції є пам’ятник княгині Анні, на якому написано «Анна Київська, королева французька».
- Підберіть якомога більше якостей, за які Анну пам’ятають та поважають по сей день.
3. Народознавці
Мова: ІІІ місце за красою, ІІ – за милозвучністю, 376 років перебувала під забороною чи під утисками.
Пісні: «Щедрик» Леонтовича, гімн України займає І місце за красою мелодії та змісту.
Одяг: 19 травня Всесвітній день вишиванки; рушники.
Писанкарство: музей писанки В Коломиї.
Завдання для учнів:
1). За малюнками утворити синонімічні ряди.
Райдуга, веселка, веселиця.
Лелека, чорногуз, бусол, бузьок, д. боцян, боцюн, боцяг, гайстер.
Мама, матусенька, мати, неня,ненька, матір, матінка, мамця.
2). Створіть власну писанку для своєї родини або країни, враховуючи значення символів, про які ви сьогодні почули.
4. Культурологи
Культурна спадщина: поети, письменники, художники тощо; архітектурні пам’ятки культури.
Відкриття.
Християнство: християнські цінності.
Завдання для учнів:
- Напишіть ессе на тему «Я – європеєць».
- Висока культура допомогла нашому народові зберегтися у найтяжчих випробуваннях. Без культури будь-яка нація виявляється незахищеною і вразливою в сучасному світі. Тільки культура може зробити нас потрібними в Європі. А нам є чим пишатися!
Перегляд відео «З Україною в серці».
VІ. Підсумки
З`ясувати : що вдалося, що ні? Чому? Чи задоволені результатом?
Само- та взаємооцінювання. Побажання на майбутнє.
Конкурсне завдання: урок з природознавства (1 клас)
Тема. Значення природи для життя людини
Мета: розкрити значення природи в житті людини; розширювати світогляд; збагачувати словниковий запас учнів; формувати дбайливе ставлення до навколишнього світу, уміння бачити красу природи, порівнювати, робити висновки; виховувати спостережливість.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
- Яка зараз пора року?
- Рання чи пізня осінь? З чого це видно?
- Дощ, хмари, вітер – це яка природа? А дерева, птахи, звірі?
- Який місяць? Чи знаєте звідки в нього така назва?
- А як називають осінь?
- А чому осінь називають щедрою?
II. Повідомлення теми і мети уроку
- Так, ми можемо сказати, що не тільки осінь щедра до нас. І у самої природи є для нас багато дарунків, тож давайте їх будемо збирати на нашому плакаті. Так і назвемо його «Дарунки від природи».
III. Вивчення нового матеріалу
Вступна бесіда
– На попередніх уроках ви вивчали, що необхідно для життя всім живим організмам в тому числі і людині.Щоб вам було легше згадати, я допоможу вам.
Відгадайте загадки:
1. Удень сяє, вночі зникає.
(Сонце)
- Що нам дає сонечко? (Світло і тепло)
Гра «Інтерв`ю»
- Яке сонечко? Опиши його.
- Хто не може жити без сонечка?
- Щоб сталося, якби сонечко зникло?
Розфарбуйте на долонці один пальчик жовтим кольором.
2. Може він подути,
трохи сколихнувши траву.
Якщо стане сильно дути
-Вихором назву. (Вітер)
- Як людина використовує силу вітру? (Вітрильний спорт, млини, вітряки)
- Для чого нам повітря?
– Давайте проведемо експеримент, чи може людина прожити без повітря. Наберіть повни груди повітря та затамуйте дихання. Хто найдовше протримається?
- Продовжимо досліди?
- А чи бачите ви повітря навколо себе? Може відчуваєте? А хочете відчути? Візьміть листочки та помахайте ними. Відчули?
- Повітря з легкістю заповнює усі порожнечі, навіть у грунті та воді. Дивіться.
Розфарбуйте ще один пальчик блакитним кольором.
3. Мене п’ють, мене ллють,
усім потрібна я. Хто я така? (Вода)
— Де людина використовує воду? (Готує їжу; пере; умивається; поливає рослини; річками пересувається водний транспорт.)
- Назвіть, де ви сьогодні зіткалися із водою?
- Ось скільки води вам довелося використати. А чи не витрачали ви її даремно? Закривали вчасно воду? Її треба зберігати!
- Хто живе у воді?
Гра на увагу «Рибки»
- Розфарбуйте наступний пальчик синім кольором.
4. Холодильник похвалився,
що на дім перетворився,
де смачна і свіжа
проживає … (їжа).
- Чи зможемо ми прожити без неї?
- А хто або що нам дає їжу? (Рослини, тварини)
Що ще нам можуть дати рослини та тварини ви мені скажете, коли виконаєте завдання на картках.З`єднайте рослину або тварину з тим, що вони нам дають.
- То що ж нам ще дають рослини та тварини?
- Прийшла черга розфарбувати четвертий пальчик. Зробіть його зеленим.
5. Дощик ллє — вона все п’є.
Щоби все росло і зеленіло.(Земля)
- Земля – наша годівниця. Жодна рослина не зможе жити без грунту. До того ж з-під землі добувають корисні копалини — торф, кам’яне вугілля, природний газ, які використовують як паливо.
- Давайте подивимося про це невеличкий мультфільм.
Мультфільм «Це наше…» (Кам’яне вугілля)
- Хто з вас запам’ятав, з чого утворилося кам’яне вугілля?
- Якого воно кольору? Розфарбуйте останній пальчик цим кольором.
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
Робота з підручником с. 26
- Роздивіться малюнок. Що дає природа людині?
Гра « З чого це?»
— Я вам показуватиму предмет, а ви спробуйте визначити багатство природи, яке «брало участь» у виготовленні цього предмета.
Предмети: вовняні нитки, хліб, молоко, ножиці, олівець.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
«Рослини і тварини потрібні людині для того, щоб …»
«Повітря потрібно людині для того, щоб …»
«Вода потрібна людині для того, щоб …»
«Грунти потрібні людині для того, щоб …»
«Сонце дає нам…»
V. Підсумок уроку
— Отже, на плакаті є всі природні багатства.
— Що станеться, якщо природні багатства зникнуть?
— Що потрібно робити, щоб цьому зарадити?
Давайте захистимо нашу квітку від знищення. Принесіть свої долоньки до нашого плакату.
— Уявити людину поза природою неможливо — без повітря, води, співу птахів, аромату лугів, шелесту листя. Усе це щедро дарує нам природа, а натомість просить тільки дбайливого, доброго ставлення.
Мета: розкрити значення природи в житті людини; розширювати світогляд; збагачувати словниковий запас учнів; формувати дбайливе ставлення до навколишнього світу, уміння бачити красу природи, порівнювати, робити висновки; виховувати спостережливість.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент- Яка зараз пора року?
- Рання чи пізня осінь? З чого це видно?
- Дощ, хмари, вітер – це яка природа? А дерева, птахи, звірі?
- Який місяць? Чи знаєте звідки в нього така назва?
- А як називають осінь?
- А чому осінь називають щедрою?
II. Повідомлення теми і мети уроку
- Так, ми можемо сказати, що не тільки осінь щедра до нас. І у самої природи є для нас багато дарунків, тож давайте їх будемо збирати на нашому плакаті. Так і назвемо його «Дарунки від природи».
Вступна бесіда
– На попередніх уроках ви вивчали, що необхідно для життя всім живим організмам в тому числі і людині.Щоб вам було легше згадати, я допоможу вам.
Відгадайте загадки:
1. Удень сяє, вночі зникає.
- Що нам дає сонечко? (Світло і тепло)
2. Може він подути,
трохи сколихнувши траву.
Якщо стане сильно дути
-Вихором назву. (Вітер)
- Як людина використовує силу вітру? (Вітрильний спорт, млини, вітряки)
– Давайте проведемо експеримент, чи може людина прожити без повітря. Наберіть повни груди повітря та затамуйте дихання. Хто найдовше протримається?
3. Мене п’ють, мене ллють,
— Де людина використовує воду? (Готує їжу; пере; умивається; поливає рослини; річками пересувається водний транспорт.)
- Назвіть, де ви сьогодні зіткалися із водою?
Гра на увагу «Рибки»
- Розфарбуйте наступний пальчик синім кольором.
де смачна і свіжа
проживає … (їжа).
- Чи зможемо ми прожити без неї?
Що ще нам можуть дати рослини та тварини ви мені скажете, коли виконаєте завдання на картках.З`єднайте рослину або тварину з тим, що вони нам дають.
- То що ж нам ще дають рослини та тварини?
- Земля – наша годівниця. Жодна рослина не зможе жити без грунту. До того ж з-під землі добувають корисні копалини — торф, кам’яне вугілля, природний газ, які використовують як паливо.
Робота з підручником с. 26
- Роздивіться малюнок. Що дає природа людині?
— Я вам показуватиму предмет, а ви спробуйте визначити багатство природи, яке «брало участь» у виготовленні цього предмета.
Предмети: вовняні нитки, хліб, молоко, ножиці, олівець.
«Рослини і тварини потрібні людині для того, щоб …»
«Повітря потрібно людині для того, щоб …»
«Вода потрібна людині для того, щоб …»
«Грунти потрібні людині для того, щоб …»
«Сонце дає нам…»
V. Підсумок уроку
— Отже, на плакаті є всі природні багатства.
— Що станеться, якщо природні багатства зникнуть?
— Що потрібно робити, щоб цьому зарадити?
Давайте захистимо нашу квітку від знищення. Принесіть свої долоньки до нашого плакату.
— Уявити людину поза природою неможливо — без повітря, води, співу птахів, аромату лугів, шелесту листя. Усе це щедро дарує нам природа, а натомість просить тільки дбайливого, доброго ставлення.
Формування ключових компетентностей в учнів початкових класів засобами інтерактивного навчання
|
Інтерактивні форми і методи дають можливість створити
комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою необхідність,
зможе розкрити свої здібності й продемонструвати знання, відчути впевненість
в собі.
Пріорітетом педагогічної діяльності є сформування
компетентної
особистість молодшого школяра на основі розвитку пізнавального інтересу,
навчити його
самостійно мислити, озброїти необхідними для цього знаннями, вміннями та
навичками.
Головним об’єктом уваги вчителя є творча особистість
учня. Тому в своїй роботі велику увагу треба приділяти розвитку творчих здібностей
школярів. На кожному уроці здійснювати диференційований та
індивідуальний підхід до учнів. Для цього використовувати різнорівневі завдання з
предметів. Привчати дітей до самоконтролю і
взаємоконтролю. Практикувати різні форми оцінювання знань,
умінь і навичок учнів. До оцінювання знань часто залучати учнів, що сприяє підвищенню їх
активності.
Процес формування вмінь і навичок стає набагато
результативнішим, якщо організувати навчання у співробітництві, яке
ґрунтується на спільній діяльності і взаєморозумінні вчителя і учнів. Саме
таке навчання, з використанням інтерактивних технологій, сприяє формуванню
ключових компетентностей учнів, підвищує інтелект дитини, зміцнює її віру у
власні здібності, стимулює активність і творчість.
Кредо
інтерактивного навчання
Конфуцій
говорив:
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу й чую, я трохи пам'ятаю.
Те, що я чую, бачу й обговорюю — я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань
і навичок.
Коли я передаю знання іншим, стаю майстром.
Інтерактивне навчання (за О.Помтун) – це спеціальна форма
організації пізнавальної діяльності учнів, яка має на меті створення
комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність,
інтелектуальну спроможність.
Сьогодні перед сучасною школою постає низка проблем:
в умовах традиційного навчання учні пасивно сприймають інформацію, не вміють
застосовувати отримані знання на практиці, самостійно здобувати потрібну
інформацію.Тому для заохочення учнів до навчання, для активізації їхньої
пізнавальної активності потрібно знаходити новіші та ефективніші методи і
форми навчання, використовувати нестандартні форми роботи, що
забезпечують розвиток особистості кожного учня. Пошук ефективних методик
доцільно зупинити на інтерактивних методах, що сприяють самореалізації
школярів, створенні комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває
свою успішність, інтелектуальну спроможність. Для успішного застосування
інтерактивних технологій на уроках, потрібно дотримуватися правил організації
інтерактивної роботи учнів.
До роботи повинні бути залучені
різною мірою всі учні.
Необхідно
дбати про психологічну підготовку учнів. Корисними є різноманітне та постійне
стимулювання учнів за активну участь у роботі; надання можливості для
самоорганізації .
Тих, хто навчається в
інтерактивні, не повинно бути багато. Продуктивна робота в малих групах.
Кожен має бути почутий.
§ Приміщення має бути спеціально підготовленим.
Учні повинні мати змогу легко пересуватися під час роботи малих груп
готуються заздалегідь.
Під час
уроку необхідно дотримуватися регламенту та процедури, проявляти терпеливість
до будь-якої точки зору, уважно вислуховувати всіх учасників, поважаючи їх.
Уважно ставитися до учнів під час
формування груп.
На одному
уроці бажано застосовувати 1-2 інтерактивних прийоми роботи.
Під час
підготовки питань учителю необхідно продумувати різні варіанти можливих
відповідей і заздалегідь виробляти критерії оцінки ефективності уроку.
Уроки мають захоплювати учнів, продовжувати в
них інтерес і мотивацію, навчати самостійного мислення та дій. Ефективність і
сила впливу на емоції та свідомість учнів значною мірою залежить від уміння і
стилю роботи конкретного вчителя.
Прийоми
інтерактивного навчання (за В. Шарко)
§ «Акваріум»
§ «Коло ідей»
§ « Мозковий штурм»
§ Метод «прес»
§ «Мікрофон»
§ «Навчаючи – учусь»
§ «Ажурна пилка»
§ «Ток-шоу»
§ Дискусія
*Навчання
в командах досягнень.
* «Метаплан»
* Командна
підтримка індивідуального навчання
* «Американська мозаїка»
*Групові дослідження.
Адже саме інтерактивні форми і методи дають
можливість створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває
свою необхідність, зможе розкрити свої здібності й продемонструвати знання,
відчути впевненість в собі. Учні початкових класів добре навчаються лише за
умови, коли їм цікаво, коли вони переживають хоча б невеликий успіх.
|
Отличный урок. А Вы могли бы поделиться опытом проведения воспитательного мероприятия ко дню Святого Николая? Спасибо.
ВідповістиВидалитиБудь ласка! Вже виклала.
ВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиОлено Миколаївно, спасибі за цікавий матеріал. З Вашого дозволу я буду його використовувати у своїй роботі. Якщо Вас зацікавить матеріал на тему "Осіння скарбничка", з задоволенням допоможу.
ВідповістиВидалитиДякую! Завжди готова до взаємодії та співпраці!
ВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиУважаемая Елена Николаевна, замечательный проект "Первоцветы".
ВідповістиВидалитиОбязательно использую его весной. Спасибо.
Нина Ивановна,рада поделиться с Вами
ВидалитиОлено Миколаївно, спасибі за гарний матеріал.
ВідповістиВидалити